Légy jó mindhalálig!?
Viselkedési stratégiák és tanulságok.

Emlékszel még gyermekkorunk meséire, ahol a szegény, de aranyszívű szívű, becsületes „Jó fiú” minden akadályt legyőzött? Kalandról kalandra izgultunk a gonosztevők és jóságos segítők varázslatos küzdelmén. Hősünk, ha kellett, összefogott másokkal, küzdött az ellenséggel, versenyzett a riválisokkal. Néha elbukott, de mindig felállt és végül elnyerte méltó jutalmát: a fele királyságot és a királylány kezét.

Ezek a történetek azért születtek, hogy tanítsanak minket: a valódi értékekért mindig érdemes tisztességesen küzdeni. De vajon így van ez a mindennapi életben is? Működik-e a „Jó fiú” modell az üzleti világban, ahol mi magunk játsszuk a főszerepet?

A válasz nem olyan egyszerű, mint a mesebeli happy end. Ahhoz, hogy mindezt megértsük, ismerkedjünk meg a „Fogoly dilemma” modelljével. Ez egy játékelméleti fogalom, nem zéró összegű játszmák esetén, ahol mindenki nyerhet és az egyik fél sikere nem jelenti a másik kudarcát.

A dilemma a következő szituáció köré épül:

A történet szerint Te és a barátod bajba keveredtetek, bűn elkövetésével vádolnak benneteket és külön zárkába kerültetek. Kihallgatnak titeket, de nem tudjátok, mit mond a másik. Az alku világos: (1) ha az egyik vall, míg a másik hallgat, a valló szabadul, a másik súlyosan büntetett lesz. (2) Ha mindketten vallotok, a büntetés mérsékelt lesz. (3) Ha mindketten hallgattok, enyhe büntetés vár rátok.

Mit tennél ebben a helyzetben?

A „Fogoly dilemma” az együttműködés és az önérdek (versengés) konfliktusára világít rá. Bár a közös hallgatás lenne a legjobb döntés (3), ösztöneink általában a vallomás mellett szólnak, mivel az ember el akarja kerülni a legrosszabbat. A tanulság: az egyéni racionális döntések néha rosszabb eredményhez vezethetnek, mint a közös érdekek követése.

A modell tökéletesen tükrözi az üzleti élet gyakori helyzeteit. Képzelj el két menedzsert, akik egy vállalat különböző részlegeit irányítják. Mindketten arra törekednek, hogy csapatuk a legjobb legyen. Vajon milyen alapvető viselkedést választanak céljuk eléréséhez?

  • Együttműködést: A „Jó fiú” modelljét követve egymásban bízva, egymást segítve, erőforrásaikat, tudásukat megosztva működnek együtt a közös célokért. Ez a hosszútávú együttműködés növelheti az egész cég sikerét, ami stabilitáshoz és fenntartható növekedéshez vezet.
  • Versengést: A „Fogoly dilemma” önérdek logikáját követve riválisként tekintenek egymásra, csak a szükséges együttműködés valósul meg közöttük. Ez a hozzáállás rövid, gyors elismeréseket hozhat, de hosszú távon feszültségeket kelthet és rombolhatja a vállalaton belüli együttműködés kultúráját.

A helyzet két fontos kérdést is felvet:

1. Mikor érdemes versenyezni, és mikor együttműködni?

A „Jó Fiú” modellje egy ideális világra épül, ami szerint a jóság kifizetődő, egymás segítése és a bizalom építése a siker kulcsa. De vajon mi van akkor, ha az egyik fél önzően cselekszik és kihasználja a másikat?

Gondoljunk bele: mi történhet egy üzleti tárgyaláson, ha az egyik fél becsületes, túlságosan is megengedő és teljesen a másik fél szabályai szerint viselkedik? A másik fél visszaélhet ezzel és így egyoldalú előnyt teremthet magának. Ebben az esetben a „Fogoly dilemma” bizalmon alapuló együttműködése vagy a „Jó Fiú” modellje szerinti tisztességes viselkedés nem vezet a kívánt eredményhez.

Világunkban, ahol a néha kegyetlen versenyben a profitmaximalizálás a cél, a személyes érdekek gyakran elsőbbséget élveznek, a „Jó Fiú” modellje a túl naivnak tűnhet és csak korlátozottan működhet. A megoldás kulcsa a helyzetfelismerésben, a rugalmas viselkedésben és a stratégiai gondolkodás együttesében rejlik. Tudnunk kell mikor kell „Jó fiúnak” lenni és mikor kell saját érdekünkből döntéseket hozni, viselkedésünket rugalmasan változtatni. Fel kell ismernünk, hogy mikor érdemes kooperálni és mikor versenyezni.

2. Hogyan fejleszthetjük azokat a kulcsfontosságú készségeinket, amelyek a helyes döntéshozatal és viselkedés alapjául szolgálnak?

Szerencsére minden szükséges készség fejleszthető. Kommunikáció, tárgyalási technikák, konfliktuskezelés, rugalmasság és változáskezelés mind-mind olyan eszközök, amelyek elsajátíthatsz és alkalmazhatsz munkád során.

  • Kommunikáció: Tanuld meg a nyílt és hatékony kommunikációs technikákat, amelyek erősítik a bizalomépítést és annak fenntartását.
  • Tárgyalási technikák: Sajátíts el olyan készségeket, amelyek segítik a számodra is megfelelő megállapodások kialakítását, az önérvényesítést és a tárgyalási konfliktusok megoldását.
  • Konfliktuskezelési technikák: Tanuld meg felismerni a konfliktusok okait, típusait, kezelésük hatékony módszereit.
  • Rugalmasság: Javítsd az alkalmazkodóképességedet és a hatékony reagálási képességedet az új kihívások és lehetőségek kezelésére.
  • Változáskezelés: Fejleszd a változáskezelési képeségedet. Ismerd meg a szervezeti változást támogató módszereket, technikákat.


Vegyél részt képzéseinken, fejleszd önmagad és csapatod, hogy alakítója és irányítója lehess sikereidnek. Ne hagyd, hogy másoké legyen a főszerep az életedben. Legyél te a saját történeted hőse! Indulj el ezen az úton, és valósítsd meg álmaidat.

Kezd el most! Tedd meg az első lépést!

Töltsd le képzési katalógusunkat, és válaszd ki önmagad és csapatod számára a legjobb képzést.

Letöltés

Kérjük, adja meg az alábbi adatokat a letöltés megkezdéséhez.

Kapcsolat

Köszönjük! Az üzenetet megkaptuk, kollégánk hamarosan felveszi Önnel a kapcsolatot.